Amalian Helmiä

10. helmikuuta 2015

hopeat kiiltäväksi

Me on annettu kummitytöille puolin ja toisin ristiin synttärilahjaksi yksi hopea lusikka per syntymäpäivä. Aikoinaan ostin kerralla koko kuuden kappaleen laatikon. Kuudessa vuodessa viimeinen lusikka oli jo tummunut, joten se piti ensin kiillottaa, puhdistaa.
Samalla puhdistin meidän tyttön lusikat.

Osassa oli jo enemmän tummumaa

Laitan kulhoon pohjalle alumiinifolion, ruokasoodaa ja kiehuvaa vettä ja upotan lusikat veteen. Hetkessä lusikat ja hopeat kiillottuva - olen näin puhdistanut korujakin,

Taas kiiltää!!

Tällainen vähän erillainen postaus :)

10 kommenttia:

  1. Kuinka paljon laitoit soodaa ja vettä? Joskus kokeilin mutta ei oikein onnistunut..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan käsivaralla heitin - ainakin ruokalusikka soodaa ja niin paljon vettä, että peittyvät, joskus olen lisännyt soodaa jos ei meinaa kiillottua. Mää oon omat lusikkani pilannut "hopean" kiillotusaineella ja niitä ei saa noin kiiltäviksi.

      Poista
  2. Mä oon käyttänyt tätä samaa keinoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä lie marttojen keino - ruokasooda taipuu moneksi

      Poista
  3. Kiitti vinkistä! Meillä on kuusi hopealusikkaa, aika harvoin tosin käytössä, mutta niille voisi tällainen kiillotusoperaatio tehdä hyvää. Ja varsinkin jos se onnistuu näin helposti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on aika paljon hopea lusikoita, kun saatu lahjoiksi (ei ite tulis ostettua) - ainakin kaksi tusinaa. Ei edes mun mummo tota tienny ja kiillotettiin kohta sata vuotta kiillottamatta olleet lusikat, että hups vaan.

      Poista
  4. Lapsuudenkodissa kiillotettiin myös lusikoita soodalla. Ihan tavallisetkin ruokailuvälineet saa kivan kiillon tämän käsittelyn jälkeen :)

    VastaaPoista
  5. Toimii myös yhdistelmällä folio & ruoka/merisuola. En tuosta sooda&folio yhdistelmästä ollut kuullutkaan ;)

    VastaaPoista

Jokainen jätetty kommentti on suuri ilo minulle!