Amalian Helmiä

12. lokakuuta 2015

Turvallisesti liikenteessä - autoilu neljän lapsen kanssa

LähiTapiolan ja Blogiringin turvallisen liikenteen kamppanja pani minut miettimään meidän perheen autoilua.
Itse asiassa minulta on jo muutaman kerran pyydetty postausta neljän lapsen kanssa autoilusta.

Lähtökohtana on se, että meillä on seitsemän paikkainen mahdollisimman turvallinen tila-auto. Turvallisuuden lisäksi auton valintaa rajoitti se, että halusimme pieni päästöisen auton, joten isommat autot olivat pois suljettuja.

Minkälaisessa järjestyksessä sitten matkustamme.
Kokoperheen ollessa autossa:
Isi ajaa, äiti on vänkäri, pojat istuu takapenkin reunapaikoilla, toinen turvaistuimessa ja toinen vielä kaukalossa. Toinen tytöistä istuu pallilla takana keskellä ja toinen turvavyöistuimessa peräkontissa.
Matkatavarat sidotaan toiseen reunaan takakonttia. Pidemmille reissuille otetaan kattoboksi mukaan, johon tavarat pakataan.

Äiti ja lapset matkustaa:
Kun yksi on laskuista pois siirtyy takakontin matkustaja etupenkille, jos tarvitaan tavaroille tilaa. Kun edessä matkustaa lapsi on airbag suljettava! Pyrin siihen, että mahdollisimman harvoin edessä istuisi kumpikaan tytöistä, vaikka mielellään ne siihen viereen hyppäävät jos paikka on vapaana. Jos omalta kylältä poistutaan en anna kummankaan tulla eteen, mutta valitettavasti tässä pikkuajossa tulee annettua istuttua edessä.


Meiltä löytyy tällä hetkellä kaikki mahdolliset turvaistuin muodot autosta.
Turvakaukalo  tulee pian vaihtumaan selkämenosuuntaan istuimeen. Turvakaukalossa voi matkustaa 13kg ja 1,5v ikä vuoteen asti, kunhan kaukalon päätuki ei ole vielä silmien korkeudella.
Turvakaukalon ei muuten tulisi olla yli viisi vuotta vanha, koska muovit haurastuu ja saattaavat antaa periksi tosi tilanteessa.

Pojan turvaistuin on se paljon parjatu palkki-istuin, mutta minusta paras vaihtoehto, jos on pakko istua naama menosuuntaan, vaikka pahoinvoinnin takia. Tyttöjen vanha turvaistuin on sellainen, että sitä olisi pystynyt käyttämään jo vastasyntyneelle supistimen kanssa ja on todella kuppimainen ja turvallisen oloinen ja saikin aikoinaan hyvät arvosanat testeistä, mutta enää en sen iän vuoksi tohdi käyttää, jos on haurastunut tai antanut muovit periksi.
Nyt pitäisi siis löytää isofix kiinnitteinen, selkä menosuuntaan istuin.
Turvaistuimeen valintaa apua löytyy Lähitapiolan sivuilta täältä.
Turvaistuimet on tarkoitettu pääosin sieltä 9 kg.sta sinne 18 tai jopa 25kg asti, eli noin kuudesta kuukaudesta aina kuusivuotiaaksi.

Toinen tytöistä istuu korokkeella ja toinen turvavyöistuimessa. Tytöt ovat samankokoisia, että menevät molemmat molempiin. Alle 135 cm pitkille lapsille suositellaan turvalaitetta autossa ja alle 140 cm pitkiä lapsien ei suositella istuvan etupenkillä, turvallisin paikka on takana.


Minun vinkkejä lasten kanssa autoiluun.
Älä välitä vaikka takana huutaisi minkäälainen kuoro tai joku oksentaa - pysäytä auto ennen tilanteeseen puuttumista
.
Kännykkä niin kauas, ettei ole mitään mahdollisuutta sitä kaivaa tai laita handsfree jo ennen liikkeelle lähtöä tai tee kuten minä, että anna puhelin esikoisen haltuun - hän vastaa jos tarvii tai kertoo kuka soittaa, ettei tule mielitekoa kurkata, että kukakohan siellä yrittää soittaa
Meillä tytöt myös hoitaa vauvan tutittamisen ja muutoinkin harvoin sillä vauvalla niin hätä on, että kesken ajon tarvitsee vauvaa "hoitaa", niin ettei ehtisi tien sivuun pysähtyä.

Me ollaan ainakin sellaisia, että pitää joutua, pitää ehtiä ja myöhästyä ei saa.
Silti tytöille hoen, jos aamulla tuli lorvittua liian pitkään ja hoppu kouluun, että älkää kaahottako pyörillä - se kiire loppuu lyhyeen jos sen takia jotain sattuu. Ottaa mieluummin sen merkinnän myöhästymisestä.
Mutta kuinka hyvin itse siihen pystyn, kun selkäytimeen on taottu, E T T E I saa myöhästyä?
Ylinopeutta en pysty tunnustaa ajavani, mutta pelkään sellaisen sisäisen hopun häiritsevän huomiointi kykyä. Täytyisi saada itsensä rauhoitettu, että ei haittaa jos myöhästyy - pari minuttia sinne tai tänne, kun ei varmasti ikinä tärkeisiin menemisiin kiire edes tule - päin vastoin.

Meillä tavoite on, että mahdollisimman vähän tulisi autossa katsottua padeja ja tableteita. Voi vain kuvitella mitä jälkeä sellainen lentavä möhkäle saa aikaan äkkijarrutuksessa. Meillä on sellaiset dvd laitteet, jotka kiinnitetään etupenkin päätukeen kiinni ja näin on myös katsomisasento parempi.

Viiden viikon päästä palataan asiaan uudella postauksella ja sen ajan teen havaintoja meidän autoilusta. Katsotaan  minkälaisia parannuksia omaan ajotyyliini sain, osasinko rauhoittaa ja miten mieleni ennen liikkeelle lähtöä ja löytyikö vauvalle hyvä turvaistuinsekä minkälaiset liinat löytyi tavaroiden kiinnittämiseen.


Miten teillä matkustetaan? Mihin minun tulisi kiinnittää vielä huomiota?

Tavarat on hyvä sitoa jollain. Kolmen lapsen kanssa, kun kenenkään ei tarvinnut kontissa istua oli meillä koira/tavara verkko peräkontin ja takapenkin välissä.

Sisko pitää huolta pikkuveljistä ja istuu itse korokkeella. Yleensä tytöt vuorottelee paikoista.
(Tällä kertaa meillä oli kaverin turvaistuin lainassa, kun oma turvakaukalo matkusti vahingossa viikonlopuksi Ouluun parkkihalliin...)

Jos etupenkillä istuu lapsi on airbag sammutettava

Tällä kertaa matkustettiin mummolaan vain minä ja lapset, joten toinen tytöistä pääsi etupenkille, kun peräkontissa oli tavaraa. Näin ei tarvinnut kiinnittää kattoboksia. Ajan kuluksi mieluummin lukemista, kun kovia laitteita.


Lue lisää turvallisuudesta


Yhteistyössä LähiTapiola ja











21 kommenttia:

  1. Saanko kysyä, että mikä auto teillä on kun meillä jossain vaiheessa edessä isomman auton osto :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on Opel Zafira vm.2014 - taisin tätä sinulle kehuakkin, jossain fb.n keskustelussa.

      Poista
  2. Me on kinattu tästä aiheesta tuttavien kans, tai no kinattu ja kinattu mut mua on katsottu vähän kieroon kun oon julistanu, että meillä ei lapset istu edessä kun takana on tilaa. Ihan liikaa ollu auto-onnettomuuksia meidän lähipiirissä ja voi sanoa, että ihmeen kaupalla kun niistä aikuiset on selvinny niin lapset siinä niin ei ois mitään jäljellä.

    Meillä isompi istuu turvavyöistuimessa kuskin takana ja Mini on selkä menosuuntaan vänkärin takana. Jos autossa katostaan pidemmillä matkoilla jotain niin katsotaan puhelimesta. Jaaaa no nelostien liikennehän on ihan mielipuolista, eli joka kerta saa pelätä henksensä puolesta. Viikonsisällä kaks kertaa oon koukannu pientareen puolelta että kiitos vaan idiootit jotka tuutte samaa kaistaa vastaan - eikä oo teinejä, vaan ihan jotain kunnolla keski-ikäisiä ihmisiä. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No siis oikeesti!! Teidänhän pojat on vielä tosi pieniä! Ei mitään puhetta, että meillä alle kouluiän istuttaisiin missään tapauksessa edessä. Onneksi meillä ja mummi ja pappakin istuttaa ilman muita puheita lapset aina taakse.
      No huh hu - mun ei oo luojan kiitos tarvinnu vielä koukkailla mistään, vaikka välillä tarvii tuota nelostietäkin ajella.

      Poista
  3. En tiedä onko tekniikka kehittynyt entistä luotettavammaksi, mutta vielä pari vuotta sittenhän lasta ei suositeltu etupenkille edes airbagin ollessa poiskytkettynä. Liittyi siihen samaan kastiin kun kolaritilanteen jälkeen laukeamaton turvatyyny voi silti laueta.

    Meillä mun autolla liikuttaessa pojat istuu reunoilla ja tyttö siinä välissä. Tytöstä on kyllä kovin suurta apua ollutkin, kun tosiaan tutti yms. hädät on pystynyt hoitamaan ilman pysähdystarvetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minäkään oikein luota vanhemmissa autoissa tuon airbagin laukeamattomuuteen ja en oikein uusissakaan, mutta väliin pakkolaittaa lapsi eteen. Eikä muutenkaan lapsen paikka ole edessä.

      Tytöistä on kyllä iso apu ja saa äiti istua edessä ja rääkätä jutuillaan isukkia :)

      Poista
  4. Hyvä postaus! Meillä kans ens vuoden puolella tila-auton osto edessä, nyt ollaan ajeltu pienemmällä miehityksellä tai sitten 2 autolla. Teillä taitaa olla volkkari tuo teidän auto, jos en ihan väärin kattonu ;)
    Selkä menosuuntaan olevan turvaistuimen osto meilläkin edessä kun tammikuinen täyttää kohta 1v ja kasvaa kaukalosta ulos. Lisäksi kaukalossa on TOSI raskas raahata tuommoista 8kg vauvaa, vaikka on matkarattaat travel systemillä, mutta se nostelu...no ainakin haba kasvaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole volkkari ;) meillä oli ennen toyota ja jo sitä ostaessa meillä kävi tila volkkari kojolla ja ne oli minusta aika laatikoita - tuo on Opeli. Niin ja siis volkkareisssahan oli se päästö hässäkkäkin! Vähemmän näkee noita tien päällä ja ei osattu kuvitellakkaan aluksi meille opelia, mutta nyt vuoden jälkeen ei voi, kun suositella ja kaksi tuttua onkin meidän jälkeen tuollaisen ostaneet - tyytyväisiä hekin.

      No mulla on turvakaukalo kokoajan paikollaan autossa, kun ei sitä jaksa kantaa!! Silläpä se unohtuikin kakkosautoon ja isukki hurautti sen viiikonlopun työreissun ajaksi työpaikan parkkihalliin.

      Poista
  5. Meillä vanhempien autossa matkustettiin aina noin kuten teillä tai monesti kaksi lasta takana ja boksi katolla ja takapenkillä jokunen laukku turvavyöllä kiinni. Silloin ei vain ollut noita istuimia... Meillä vain kaksi lasta, joten molemmat istuimissaan takana ja tavaraverkko peräkontin ja takapenkin välissä. 3-vuotiaalle ostin Cybex Pallas -istuimen. Sille tehdään se katon kautta ympäri -testi nykyisin, jos viittasit siihen kohuttuun Kiddy-istuimen testivideoon, jossa lapsi lentää istuimestaan palkki-istuinten parjauksella. Ja minustakin se paras vaihtoehto tässä välissä, kun siirryttiin selkä menosuuntaan -istuimesta, ennen turvavyöistuinta, joksi Pallas onneksi muuntuu. Tietysti pitäisin vielä mielellään esikoistakin vuoden verran selkä menosuuntaan, mutta ajattelin, että nyt tässä iässä voisi jo palkki-istuimeen siirtyä, kun hälle ois kohta pitäny kuiteski turvavyöistuin ostaa. Vauva (9kk) siirtyi Cybex Sironaan 6 kk iässä (selkä menosuuntaan tietty) ja se on aivan huippu istuin, ku sen saa käännettyä sivuttain vauvaa istuimeen laittaessa ja pois ottaessa ja vaikkapa autossa ruokaillessa. Kallishan se on, mutta oon ollu istuimeen ennemmän kuin tyytyväinen. Meidän 3-vuotias menis siinä vielä selkä menosuuntaan. Oishan ne jalat koukussa, mutta ei ikinä valittanut siitä. Alussa toisinpäin eli valitti, kun jalkoja ei saanutkaan enää ylös. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en ollut edes tutustunut siihen miksi palkki niin huono, kun kaikki vaan haukkui sitä. Me ehdittiin ostaa ennen kohua ja siksi siihen alun perin päädyttiin, koska tyttöjen istuin piti kääntä tosi aikaisin, kun niillä oli niin pahaolo autossa selkämenosuuntaa, huutivat ja oksentivat - koin, että suurempi riski se, kun katsoa etenpäin ja siksi nyt pienennin riskiä.
      Se Sirona tuli vasta sitten myyntiin, kun pojan istuin oli ostettu ja mietinkin sen ostoa. Viekö se paljon tilaa sivusuunnassa? Onhan se kyllä kallis.

      Poista
    2. Juu no vie se kyllä ehkä hieman enemmän kuin muut istuimet juurikin sen kääntötoiminnon vuoksi (ainakin siis silloin, kun istuimen kääntää, muuten minusta aika lailla samaa luokkaa). Meidän autoon ei kolmea istuinta rinnakkain mahtuiskaan.

      Poista
  6. Autoilu 4 lapsen kanssa on arkipäivää meilläkin. Isompaa autoa etsiessä törmättiin siihen ettei noihin takakontissa oleviin taitettaviin penkkeihin yleensä saisi laittaa mitään koroketta tai turvavyöistuinta (suurimmassa osassa niiden käyttö kielletään täysin; muutamassa mallissa saa käyttää jotain tietynmerkkistä koroketta). Tämä perustuu siihen, että ne kontissa olevat taitettavat penkit ovat niin kevytrakenteisia ja lapsi on paremmassa "turvassa" istuessaan siinä penkillä kuin korokkeella. Lisäksi nuo peräkontissa olevat lisäpenkit ovat varsinkin jalkatilaltaan aika ahtaita ja peräänajotilanteissa melko turvattomia (jos esim. perään ajetaan vauhdilla ja takaluukkua ei sen takia saa auki, niin lapsen/lasten saaminen ulos takimmaisesta rivistä on työlästä/hidasta kun keskirivillä on molemmissa reunoissa turvaistuimet). Meillä päädyttiin sitten isompaan autoon, jossa on jokaiselle kunnolliset penkit jalkatiloineen - turvallisuus tässä tapauksessa oli tärkeintä mutta toisaalta meidän nykyinen "iso" auto myös kuluttaa vähemmän kuin aikaisempi tavallinen 5-paikkainen automme eli iso auto ei välttämättä automaattisesti tarkoita isoja päästöjä tms. Yksi auton hankintaan vaikuttava suuri tekijä on meillä ollut myös isofix-kiinnitteiden määrä - todella monessa autossa niitä on edelleen vain takapenkin reunapaikoilla... Meillä kaikki turvaistuimet ovat isofix-kiinnitteisiä ja istumapaikkoja vaihdellaan tarpeen mukaan eli isofix-kiinnitteitä tarvitaan useammassa kuin kahdessa paikassa. Ajamme tuhansia kilometrejä vuosittain koko perheen voimin - myös ulkomailla - jolloin turvallisuuden ja matkustusmukavuuden merkitys korostuu.

    Lasten kuljettamiseen autossa liittyvät lait ovat monissa Euroopan maissa tiukempia - esim. Saksassa ei saa kuljettaa yli 3v lasta etuistuimella ja alle 12v/150cm pituisella turvalaite on pakollinen (alle 3v ei saa kuljettaa missään olosuhteissa ilman turvalaitetta). Suomessa moni tuntuu vähettelevän turvalaitteiden käyttöä lasten kanssa. Vauvoilla on toki kaukalot ja taaperoilla turvaistuimet mutta korokkeista/turvavyöistuimista moni tuntuu luopuvan viimeistään kouluikässä... Meidän eskarilaista "kiusattiin" viime vuonna siksi, että hänellä on vielä turvavyöistuin autossa - monet kavereista kun matkustivat jo silloin ilman mitään koroketta tms. Toki ymmärrän, että lapset ovat erikokoisia mutta jopa 135/140cm pituinen lapsi on vielä melko pieni istumaan pelkässä turvavyössä...

    Cybex Sirona on meilläkin käytössä 2v kuopuksella ja parempaa istuinta en voisi kuvitella - aika monta istuinta on kuitenkin vuosien varrella ehtinyt olla meillä käytössä, joten käyttökokemuksia kyllä löytyy. Kiemurteleva taaperokin on helppo nostaa Sironaan, kun sen saa käännettyä sivuttain. Ja poika myös viihtyy istuimessa todella hyvin. Myöhemmin voi kääntää kasvot menosuuntaan palkin kanssa eli pitkäikäinen ja erittäin turvallisen tuntuinen istuin. Suomessa Sirona on tosiaan valitettavan kallis (sh. alk. 599e) mutta meidän istuin ostettiin Virosta hintaan 399e eli siellä kannattaa käydä myös istuinostoksilla (lähes kaikki muutkin istuimet ovat siellä selkeästi edullisempia). :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos loistavasta kommentista ja hyvistä vinkeistä!

      Me ehdittiin tilata tuo meidän auto ennen, kun tiesimme tästä neljännestä lapsesta. Tällaisiseen autoon ei varmaankaan kauvaa mahduta. Tosin pojat kasvaa ja voivat silloin istua takana, kun tytöt ei enää mahdu. Tuolla meidän kontissa saa olla turvaistuin toisin, kun taas tuossa keskipaikalla ei saa olla koroketta kummempaa. Tuossa onneksi saa penkkejä siirrettyä niin, että takakontin jalkatilakin on kohtuullinen. Mekin oltaisiin otettu luokkaa isompi auto, mutta tuleehan näissä asioissa myös raha vastaan. Suunnitelmissa on aihtaa isompaa luokkaan, kun minäkin olen töissä ja autoa maksamassa. Meillä loppu pelissä tulee aika vähän kilometrejä koko porukalla.

      Poista
  7. Meillä matkustetaan 5-henkisen perheen voimin. Minun autolla matkustetaan aina maks 4 (eli mies ei koskaan matkassa) ja silloin kaikki lapset farmarin takapenkillä 1 turvakaukalo + 2 turvavyöistuinta (lapset 1v2kk, 5v ja 7v). Miehen autossa lapset tila-auton keskipenkillä, sama kaukalo mutta turvavyöistuimet vähän leveämpiä. Joudutaan välillä turvautumaan suksiboksiin meilläkin, kun rattaat vievät niin älyttömästi tilaa...
    Minusta todella moni kääntää lapset liian aikaisin kasvot menosuuntaan, meillä vanhemmat lapset ovat istuneet 4,5-vuotiaiksi ilman kitinöitä selkä menosuuntaan (ja poika ei edes ole mikään pienikokoinen, ja esikoisella taas matkapahoinvointi riesana 3v asti...). Palkki-istuin on parempi valinta kuin turvavyöistuimessa istuminen kasvot menosuuntaan istuimen vöillä, mutta turvallisin matkustustapa on alle 3 vuotiaalle selkä menosuuntaan. Todella moni luopuu istuimesta/korokkeesta myös todella aikaisin, meidän eskarilainen oli viime vuonna ainoa taksi-lapsista joka "joutui" raahaamaan koroketta taksissa joka päivä.

    Jos huomioita teidän matkustamisesta saa esittää, niin viimeisessä kuvassa on turvavyö väärin, sen kuuluisi tulla sen "sarven" alta. Muuten mielestäni kuulostaa järkeviltä teidän matkailut. Ja asia minkä harva muistaa on se että tavarat kontissa olisi hyvä pistää kiinni jotenkin (jos ei ole koiraverkkoa tai sitä suojaa siinä yli, ja etenkin jos joku istuu takakonttipaikoilla), mutta teillä se näyttää olevan kondiksessa =) Turvallisia ajomatkoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin ajattelin niin, että parempi se palkki, kun joku ei turvallinen, mutta nuorin ei ole voinut yhtään pahoin niin istukoot niin kauankun suinkin mahdollista selkämenosuuntaan. Meillähän istuu siis vielä 8 ja 10v turvavyöistuimissa...

      Hyvä tuo huomio! Nimittäin siitä tuli mieleen, että tarkistakaa aina lapsen vyöt sen jälkeen kun itse kiinnittäneet. Minä tuon onneksi huomasin, mutta en uutta kuvaa tajunnut ottaa.

      Poista
  8. En koskaan kommentoi mitään, mutta nyt oli pakko! Oli tosi mielenkiintoinen postaus ja itellä kyl olisi parantamisen varaa monessa suhteessa.

    VastaaPoista
  9. Hienoa ja tärkeää asiaa. Onko teidän tytöt miten pitkiä? Meillä juuri 140cm kymmenvuotias, on nyt kesän ollut ilman koroketta. Melkein tuntuu, että saisi vieläkin käyttää, on niin siro. Pia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meidän tytöt on sen vähän vajaa 140cm ja kyllä ne sen korokkeen tarvii. Tuossa keskipenkillä ei saa käyttää turvavyöistuinta, eik siihen kyllä mahtuisikaan, mutta koroke saa olla.

      Poista

Jokainen jätetty kommentti on suuri ilo minulle!